Witam
Ostatnio zastanawiałem się nad zakupem lepszych kabli do mojego sprzętu (wzmacniacz Sony F590ES, odtwarzacz Sony X202ES i dwie kolumienki Tannoy Sensys DC2). Mam już na oku odpowiednie przewody, jednak zastanawiam się czy warto "wyposażyć" je we wtyki bananowe. Czy różnica jest duża? Chodzi o jakość dźwięku, czy tylko straty na głośności? Ani w moich JBL Studio L 880, ani w Tannoy'ach nie dostrzegam możliwości wetknięcia wtyku. Czy da się wetknąc taki wtyk do jakiejkolwiek kolumny (może wyższej klasy?), czy tylko do wzmacniacza?
Aha, jeszcze jedno... Mimo, że mam bardzo dobry słuch muzyczny to na sprzęcie nie znam się za dobrze, w związku z tym mam jedno pytanie: jak rozpoznać ilu drożna jest kolumna? Na czym to polega? Z góry dziękuję za odpowiedzi.
W moch JBL Northridge stosuję wtyki bananowe, nie wierzę, że w Studio L się nie da. Ilu-drożna kolumna? Tylu, ile rodzajów głośników w niej występuje (rodzajów, nie sztuk).
Argentina napisał: "Chodzi o jakość dźwięku, czy tylko straty na głośności?"
Ani jedno, ani drugie . Wtyki bananowe zapewniają przede wszystkim niezawodność. Dobrze się trzymają w gnieździe i dają trwały kontakt bez ryzyka obluzowania przewodu.
Jeżeli gniazdo we wzmacniaczu lub kolumnach niezbyt pewnie trzyma przewód "na ścisk", to warto przyłączyć go przez bananki (rzecz jasna sam kabel musi być dobrze przymocowany do wtyku). W przeciwnym razie jest to tylko kwestia wygody.
Wtyki i gniazda bananowe przydają się przede wszystkim tam, gdzie trzeba wtyk często wkładać i wyciągać. Stąd też ich popularność we wszelkiego rodzaju sprzęcie pomiarowym.